Fotografiets dag 2015

Årets utgave av Fotografiets dag ble en varm opplevelse. I alle fall så lenge man holdt seg utendørs. Men noen svetteperler kan man fint leve med når det er så mye bra innhold. For det er det ikke tvil om at det var i år, som så mange ganger før. Og ikke minst er det noe for både liten og stor.

Selv trakk jeg meg innendørs da festivalutstiller Linda Bournane Engelberth holdt sitt foredrag om sitt arbeid med romfolket. Behagelige og sterke bilder kombinert med små historier, var en fin oppladning til Mads Gilbert sitt foredrag. Gilberts foredrag var så sterkt at det nesten ikke er mulig å tro. Med ord og bilder viste han en usminket versjon av sine opplevelser på Al-shifa-sykehuset under det israelske angrepet i juli og august 2014. Kameraet er for Gilbert nesten mer viktig enn stetoskopet. I alle fall går det hånd i hånd i hans arbeid med å vise sine opplevelser fra Gaza.

Lang kø for å få signert Gilberts bok «Natt i Gaza»
Lang kø for å få signert Gilberts bok «Natt i Gaza»
Astrid Roberg/Preus museum


Et av de mest populære, og ikke minst viktigste innslagene på Fotografiets dag, er den juryerte utstillingen. Utstillingen kan betegnes som en stor dugnad der et vidt spekter av fotografer sender inn sine bidrag. I år ble 50 bidrag valgt ut blant 211. På selve dagen tar utstillerne med seg bildene sine og henger dem opp på veggen. Dessverre er det også veldig mange som tar dem ned før dagen er ferdig. Kanskje de har et fly eller tog de må rekke for å komme seg hjem igjen? Årets utgave er en av de beste undertegnede har sett. Og skal man se på utstillingen som en speiling av hva som rører seg innen norsk fotografi, kan man slå fast at kreativiteten og kvaliteten har gode vekstvilkår. Men kanskje det aller beste man kan ta med seg fra utstillingen, er at hvis man vil noe med fotografiet sitt, så må man jobbe i prosjekter og serier, ikke med enkeltbilder.

Årets juryarbeid har vært en vanskelig oppgave.

- Juryen hadde i år en vanskelig oppgave med å velge ut tre vinnere fra det store materialet. Over 200 bidrag skulle bli til et utvalg på femti fotografer. Ønsket har vært å vise ulike sjangre av fotografi, der viktige kriterier har vært nyskapning, kreativitet, godt faglig håndverk og forståelse for fotografi som kommunikasjon og estetisk uttrykk. Juryen ser at det var mange fine bidrag og veldig jevnt i toppen. Det var flere sterke kandidater og vanskelig å finne en klar vinner. Det var diskusjoner og flere forslag om hvem som skulle få førsteplassen. Valget falt til slutt på et prosjekt som skilte seg ut, skriver museet i en pressemelding.

Den dyktige vinneren ble til slutt Christine Heim med serien 'Alopecia - en hverdag uten hår'.

Juryen sier dette om serien hennes:

"En kontrast til dagens bildeflom på Internett der selfies av vellykkede og vakre utgaver av oss selv dominerer. Bildene er vare og poetiske. De rommer en personlig historie og fotografiene fungerer fint både alene og som serie."

fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
© Christine Heim

fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
© Christine Heim

fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
© Christine Heim

fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
fra serien "Alopecia - en hverdag uten hår"
© Christine Heim


Andreplassen til Marianne Demmo. Juryens kommentar:

"Seriens narrativ drar oss med på en reise, men Demmos bilder avslører ikke hvor hun tar oss med. Fotografiene vekker en følelse av å være fremmedgjort. Fint at hun blander svart-hvitt og farge, i tillegg til et spennende utvalg av ulike motiver som fungerer fint sammen som en serie."

© Marianne Demmo


Tredjeplass til Roald Synnevåg. Juryens kommentar:

"Gjennomført prosjekt i dialog med stilleben-sjangeren innen fotografi. Fotografiene oppleves som estetiske selv om motivene viser døde fugler og dyr. Håndverksmessig godt utført."

Le mort
Le mort
© Roald Synnevåg


Og de hederlige omtalene kan du se her:

Petko. Ambrotypi
Petko. Ambrotypi
©Raina Vlaskovska
Jurykommentar: Fascinerende og absurde portretter med en klar egen stemme. Bra håndverk og fin kombinasjon med gammel teknikk (ambrotypi) og moderne motiver.

I make Faces: Trashlife
I make Faces: Trashlife
© Paddywax Design / Martin Berg
Jurykommentar: Juryen ønsket å trekke frem et prosjekt som var laget for visning på sosiale medier og prosjektet til Paddywax design er en god representant for hvordan digitale kanaler er en fin måte å vise større fotografiske prosjekter. Prosjektet skiller seg ut blant innsenderne både i forhold til formspråk men også omfang. Det er i tillegg godt gjennomført med mye humor og kreativitet.

Norge, mitt første år.
Norge, mitt første år.
© Isabelle Bacher
Jurykommentar: " Isabelle Bacher leverer gode observasjoner av landskapet. Hennes fotografiske blikk forsterker følelsen av villmark og landsdelens karakter. Dyktig utført håndverk."

© Kristin David-Andersen Øveraas
Jurykommentar: Kristin David-Andersen Øveraas viser oss vare personlige øyeblikk i nattlige eskapader.


Juryen har i år bestått av:
Wenche Aune fra Norsk Selskap For Fotografi
Christina Leithe Hansen fra Forbundet Frie Fotografer
Stein Dahlsrud fra Norske Reklamefotografer
Arve Kjersheim fra Institusjonsfotografenes Forening
Linda Varpe fra Norges Fotografforbund
Hege Oulie fra Preus museum.
Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu