Rent generelt kan man si at jo større en søker er, jo enklere er det å finne riktig motivutsnitt, sjekke dybdeskarpheten og plassere fokus. Dermed er det også mer inspirerende å bruke kameraet. Selv om søkeren i A550 er større enn i for eksempel Canon 400D virker den likevel svært trang og gir meg en følelse av at søkerbildet er plassert i enden av et svart rør. I forhold til min måte å fotografere på oppleves den derfor som alt for liten.
Det finnes forklaringer på hvorfor søkeren er så liten. Den ene er selvsagt at A550 har en brikke som kun er ca. 23x15mm. Den andre er at søkeren bare har 95% søkerdekning, det vil si at de ytterste 5% langs kantene av det som kommer med på opptaket ikke vises i søkeren. Den tredje og viktigste årsaken er imidlertid at den linjære søkerforstørrelsen er på beskjedne 0,8x (til sammenligning har Nikon D300 0,94x og Canon 7D har 1,0x). En av grunnene til dette er at den ene LiveView-sensoren tar opp plass i pentaprismehuset, noe som går på bekostning av søkeren forstørrelsesgrad.
En ytterligere grunn er ganske sikkert at en liten søker er rimeligere å produsere enn en stor søker. Når søkeren i tillegg ikke er konstruert som et glassprisme, men som et pentaspeil med dårligere lysgjennomgang og reduserte kontraster har Sony dessverre latt kostnad gå foran funksjonalitet i alt for stor grad på dette punktet. I lys av at Sony A900 har en av markedets flotteste, lyseste og mest kontrastrike søkerne i FX-leiren, synes jeg dette er svært forunderlig. Jeg skulle ønske at Sony hadde prioritert annerledes i sin best utrustede DX-modell.
Men forsøker man det samme i skumring eller i et dunkelt museum, vil forskjellen være mer åpenbar fordi øyets evne til å "se lys" da er ned mot sitt nedre nivå. Det betyr at man har mest glede av lysstyrken når man trenger det mest: I mørke situasjoner. Og fordi skarphetsplanet er minimalt med en slik lysstyrke, kan man presist sette fokus med f/1,4-objektivet.
Med f/4,0 eller f/5,6 som største blender er søkeren vesentlig mørkere, samtidig som fokusplanet ikke definerer seg like presist. Nøyaktig fokusplassering er dermed vanskeligere å kontrollere på mattskiven. Man har også tilsvarende færre trinn "å blende ned med", og man må derfor oftere leve med de optiske kompromissene zoomobjektivet gir ved åpen blender.
I tillegg til enklere kontroll med fokusplanet (spesielt i mørke omgivelser) betyr stor blenderåpning lys søker samt mulighet for å utnytte de fotografiske mulighetene med selektiv fokus. A550 har imidlertid ingen dybdeskarphetsknapp. I prinsippet kan dette være en nyttig funksjon, men med A550 sitt lille søkerbilde ville det nok vært vanskelig å se effekten i søkeren og dermed kan jeg forstå at dette er utelatt. Men også i LiveView står blenderen på full åpning, noe som betyr at heller ikke her er det mulig å sjekke effekten av nedblending. Ergerlig.
På grunn av at DX-kameraene med en gitt brennvidde gir trangere billedvinkel enn kameraer med 24x36mm opptaksfomat, må man bruke brennvidder som er korter for samme motivutsnitt. Det betyr at det er enda viktigere å ha lyssterk optikk når man bruker DX-kameraer dersom man ønsker å jobbe med begrenset dybdeskarphet som del av det billedmessige uttrykket enn når man bruker større brikkeformat.
Jeg har imidlertid hatt gleden av å bruke A550 sammen med det fantastiske 85mm f/1,4-objektiv. Dette har Sony fått utviklet i samarbeid med Zeiss. Derfor vil jeg komme mer utførlig tilbake til dette i det neste kapittelet.
Dessuten er det nesten umulig for meg ikke å ergre meg over den miniatyriserte søkeren. For meg er søkerbildet i A550 rett og slett så lite at det avsporer fra gleden over kameraets ellers utmerkede filkvalitet.
Jeg klarer derfor ikke å la meg rive med av A550, i hvert fall ikke når jeg bruker det sammen med kit-objektivet.